Wspieraj

Community Sponsorship

Światowa idea kompleksowego wsparcia osób z doświadczeniem uchodźctwa.


Co oznacza termin „community sponsorship”
(oprac. na podstawie materiałów Pathways International)

  • Programy, w których jednostki lub grupy dostarczają wsparcia finansowego, emocjonalnego i praktycznego w celu przyjęcia i integracji osób uchodźczych.
  • Holistyczny i multisektorowy model na linii: jednostki i grupy obywateli - instytucje i organizacje lokalne - instytucje rządowe/władze centralne.
  • Model nie wyręcza zadań państwa – ma je uzupełniać dostarczając jednocześnie dodatkowego mechanizmu służącemu ochronie i integracji osób uchodźczych.

CS okazał się skutecznym narzędziem używanym podczas kryzysów humanitarnych. Model namedsponsorship - w którym „sponsorzy” identyfikują osoby, które chcieliby powitać - okazał się kluczowy w mobilizowaniu społeczności wobec ruchów ludności z terenów objętymi konfliktami zbrojnymi (np. Ukraina, Syria, Afganistan).

Sponsoring społeczny to termin używany na całym świecie, w tym w materiałach Globalnej Inicjatywy Sponsorowania Uchodźców. Opisuje programy, które umożliwiają grupom osób zobowiązanie się do wspierania początkowego przyjmowania i integracji uchodźców przybywających do ich społeczności w drodze przesiedleń i ścieżek uzupełniających.
Organizacje lub grupy obywateli zobowiązują się do zapewnienia wsparcia (emocjonalnego, finansowego i praktycznego) przez określony czas, aby pomóc uchodźcom dostosować się do życia w nowym kraju. W wielu krajach jest to kontekstualizowane lokalnie za pomocą unikalnego terminu (na przykład „sponsoring prywatny” w Kanadzie).

 

  • Sukces programów Kanadzie - lidera i prekursora modelu - ponad 350,000 osób uchodźczych przyjętych od lat 70tych.
  • Większość pozostałych programów opracowana dość niedawno w odpowiedzi na kryzys w Syrii, wojnę w Ukrainie i jako zobowiązania wynikające z Globalnego Paktu w sprawie Uchodźców.
  • Ponad 700,000 osób uchodźczych zostało objętych programami typu community sponsorship w różnych krajach świata.
  • Programy wdrażane  między innymi w USA, Australii, Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech, czy Argentynie.
  • Na poziomie UE, Nowy Pakt ds Azylu i Migracji wezwał Państwa Członkowskie do wprowadzenia programów typu community sponsorship, przy wsparciu Agencji Unii Europejskiej ds Azylu (EUAA)  oraz możliwości finansowania z UE.

 

Korzyści płynącemodelu

  • Dodatkowy mechanizm ochrony osób uchodźczych, wg. dostępnych danych wpływa pozytywnie na integrację osób uchodźczychnowych społecznościach.
  • swoim założeniu, CS promuje współpracę i sieciowanie między różnymi sektorami/ aktorami życia społecznego.
  • Wzmacniane także lokalne społeczności, które łączą się we wspólnych przedsięwzięciach integracyjnych.
  • Model promuje postawy włączające i inkluzywne społecznościach objętymi programami typu CS. Często doświadczenie satysfakcjonujące dla obu stronosoby goszczonej i goszczącej.
  • środowisku międzynarodowym, CS jest często widziane jako nowe rozwiązanie istniejącego problem (czyli małej dostępności mechanizmów ochrony międzynarodowej dla osób, które ich potrzebują). W ostatnich latach, model cieszy się dużym zainteresowaniem, co odzwierciedlone jest takżemiędzynarodowych zobowiązaniach i dokumentach.
  • Jest to rozwiązanie podejmowane przez rządy na szerokim spektrum politycznym od lewicy, przez centrum, po prawicę.

 

Więcej informacji można znaleźć tutaj

Kompleksowy informator o CS z Kanady (PDF, ENG):

Materiał Amnesty International, który opisuje ideę Community sponsorship (ENG):
Opis działania programu w Kanadzie (ENG):
Kampania na temat polepszenia programu w Australii (ENG):

 

Film pokazujący jak działa CS oczami uchodźczyni.

Film pokazujący jak to działa ze strony osób przyjmujących.

 

 

Logo Pathways International  Partnerem działania jest Pathways International.

Partnerzy

Inspektor Ochrony Danych Osobowych:
r. pr. Małgorzata Ganczar
iod@hf.org.pl

menuchevron-down