Wspieraj

Międzykulturowa Szkoła Liderek i Liderów #4

Czwarta edycja szkoły dla wzmacniania społeczności migranckich, liderek i liderów, ich widoczności, aktywności i partycypacji.


Czwarty raz postanowiliśmy iść wspólnie w przygodę - uruchomiliśmy kolejną edycję Szkoły Liderek i Liderów, ku wzmacnianiu społeczności migranckich i uchodźczych w Lublinie,

W 2025 roku na kurs zapisało się blisko 40 osób, stąd postanowiliśmy przygotować trzystopniową rekrutację, aby obie strony miały jasność, co wydarzy się przez kolejne ponad pół roku. Efektem spotkań, w tym warsztatowego wprowadzenia do działań społecznych, jest ostatecznie 17 osób, które w lutym rozpoczęły kurs. Z roku na rok nasze grono jest coraz bardziej różnorodne, a jednocześnie coraz lepiej odzwierciedla społeczności mieszkające w mieście - wśród liderek i liderów znalazły się osoby z Ukrainy, Białorusi, Nigerii, Indonezji, Maroko.

W trakcie półrocznego programu szkoleń uczestniczki i uczestnicy zdobędą wiedzę na temat projektowania inicjatyw na rzecz społeczności migranckich, a następnie będą je wdrażać w swoim otoczeniu.

Udział w szkole był bezpłatny.

Projekt jest realizowany w ramach Grantu „Polskie Miasta Ukrainie - Tajwański Fundusz Grantowy”.

 

___

Koordynacja: Kristina Yonauskaite
Termin realizacji: styczeń 2025 – sierpień 2025

Relacja z zakończenia szkoły.

 

 

Uczestnicy zidentyfikowali 7 kluczowych problemów społecznych, nad którymi zdecydowali się pracować. W odpowiedzi na nie zrealizowano 16 aktywności o charakterze diagnostycznym, integracyjnym, edukacyjnym i interwencyjnym.

  1. Zdiagnozowany problem: Brak miejsc integracji dla Ukraińskich rodzin z nastolatkami w Lublinie

Działania: quizy - integracyjne gry intelektualne (11.05, 6.06, 27.06) (liczba zrealizowanych aktywności: 3, liczba osób pracujących nad problemem: 3)

Rezultat:

Zorganizowane trzy spotkania integracyjne w formie gier intelektualnych (quizów) sprawdziły się jako atrakcyjny sposób spędzania czasu oraz skuteczna forma nawiązywania lepszego kontaktu między nastolatkami a dorosłymi. Jednocześnie zauważono trudność w zaangażowaniu polskich rodzin i młodzieży w działania integracyjne.

  1. Zdiagnozowany problem: Brak miejsc socjalizacji chłopaków w wieku 16-28 lat w Lublinie

Działania:

Klub integracyjny dla chłopaków

Spotkanie 1. 8.06 Escape room i wspólne gotowanie pizzy

Spotkanie 2. 26.06 Arteterapia i wspólne pieczenie ciasta w kuchni

(liczba zrealizowanych aktywności: 2, liczba osób pracujących nad problemem: 2)

Rezultat:

Odbyły się dwa pierwsze spotkania klubu, które pomogły uczestnikom lepiej się poznać i wspólnie spędzić czas w przyjaznej, swobodnej atmosferze, nawiązać pierwsze kontakty. Jest to dopiero początek działań – inicjatywa ma potencjał, by stać się stałym miejscem integracji i budowania relacji wśród młodych mężczyzn. Mimo pozytywnego odbioru, wyzwaniem pozostaje dotarcie do nowych uczestników, szczególnie Polaków.

  1. Zdiagnozowany problem: Brak możliwości rezerwacji terminów na legalizację pobytu

Działania:

Diagnoza przeprowadzona przez 2 uczestniczki (z Etiopii i Rwandy) – zebrano informacje od 70 osób, które mierzą się z tym samym problemem
Spotkanie z Pełnomocniczką Wojewody i interwencja u Dyrektora Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

(liczba zrealizowanych aktywności: 2, liczba osób pracujących nad problemem: 2)

Rezultat: Władze województwa zapewniły, że zajmą się problemem, i wprowadzą zmiany uniemożliwiające oszustwa i wyłudzenia.

 

  1. Zdiagnozowany problem: Problem segregacji śmieci (w baobabie)

Działania: Ecobaobab

Diagnoza (wywiady z pracownikami i klientami baobabu i obserwacja)
Wprowadzenie zmian: ograniczenie koszy na odpady zmieszane, oznaczenia edukacyjne, zamiana kubków na wielorazowe

(liczba zrealizowanych aktywności: 2, liczba osób pracujących nad problemem: 1)

Rezultat:

Działania przyczyniły się do zwiększenia świadomości ekologicznej wśród pracowników i klientów Baobabu. Zostały również wprowadzone zmiany usprawniające segregację śmieci. Mimo wielu prób i starań nie udało się niestety na razie zrealizować wizytę do sortowni odpadów.

  1. Zdiagnozowany problem: Problem adaptacji społecznej migrantów w wieku aktywności zawodowej w Lublinie

Działania:

  1. Spotkanie networkingowe
  2. Piknik międzykulturowy
  3. Spotkanie informacyjne (Lifehacki, które ułatwiają życie w Lublinie)
  4. Spotkanie z ekspertem (psychologiem, coachem zawodowym)

(liczba zrealizowanych aktywności: 4, liczba osób pracujących nad problemem: 3)

Rezultat:

Przeprowadzone cztery spotkania stanowią ważny lecz jedynie pierwszy krok w adresowaniu złożonego problemu adaptacji społecznej migrantów w Lublinie. Uczestnicy spotkań mieli okazję poszerzyć swoją sieć kontaktów, zdobyć praktyczne wskazówki ułatwiające życie w mieście oraz skorzystać z fachowego wsparcia coucha zawodowego. Nadal jednak występują trudności z zaproszeniem polskiej społeczności do wydarzeń integracyjnych, co wskazuje na potrzebę dalszej pracy.

  1. Zdiagnozowany problem: Brak świadomości różnic i podobieństw kulturowych (na przykładzie kultury polskiej, marokańskiej i indonezyjskiej)

Działania:

  1. Filmik o różnicach i podobieństwach kultury polskiej, marokańskiej i indonezyjskiej
  2. Prezentacja na żywo prowadzona przez osoby z Polski, Indonezji i Maroko o różnicach i podobieństwach trzech kultur

(liczba zrealizowanych aktywności: 2, liczba osób pracujących nad problemem: 2)

Rezultat:

Filmik i prezentacja skłaniają do refleksji, że mimo różnic kulturowych mamy ze sobą wiele wspólnego. Choć planowano cały cykl podobnych filmików, na razie udało się przygotować tylko jeden.

  1. Zdiagnozowany problem: Nieporozumienia w komunikacji młodych kobiet i mężczyzn

Działania:

Film edukacyjny pokazujący różnice w komunikacji między płciami w celu zwiększenia wzajemnego zrozumienia i unikania napięć w codziennej komunikacji.

(liczba zrealizowanych aktywności: 1, liczba osób pracujących nad problemem: 2)

Rezultat:

Film edukacyjny zwrócił uwagę na różnice w komunikacji międzypłciowej i stanowi wartościowy punkt wyjścia do zwiększania wzajemnego zrozumienia i redukcji napięć. Ze względu na szeroki zakres problemu, jedno działanie to dopiero początek potrzebnych działań edukacyjnych i dialogu.

Partnerzy

Inspektor Ochrony Danych Osobowych:
r. pr. Małgorzata Ganczar
iod@hf.org.pl

menuchevron-down